577 miljard euro. Dat is het totaal belegd vermogen van APG wereldwijd (stand eind juni 2024). Doel: een goed pensioen in een leefbare wereld voor de deelnemers van de pensioenfondsklanten. De portefeuille is vanzelfsprekend gespreid. Van investeringen in windmolenparken in Zeeland tot Australische beursgenoteerde aandelen in winkels. En van veilige obligaties tot de wat meer fluctuerende handel in goud of soja. Wie zijn de mensen achter die beleggingen? Wat drijft ze? Welke keuzes maken ze? En waarom?
In deze aflevering van de serie De beleggers: Carlo Maddalena, senior portfoliomanager infrastructuur en Europe transport lead bij APG.
Carlo Maddalena werd onlangs door Infrastructure Investor uitgeroepen tot een van de ‘rising stars’ in de infrastructuursector. Deze erkenning sluit aan bij de groeiende dynamiek in de sector—een van APG’s best presterende strategieën, met 27 miljard euro aan infrastructuurvermogen in beheer per juni 2024. Verschillende trends beïnvloeden deze sector: de energietransitie, digitalisering en deglobalisering. Volgens Maddalena maken deze trends van infrastructuur “een toonaangevende markt in 2025 en daarna”.
Hoe zou je de aanpak van APG op het gebied van investeringen in infrastructuur, en dan met name in transport, omschrijven?
“Bij APG investeren we, namens de fondsen waarvoor we werken, in hoogwaardige bedrijven die essentiële diensten leveren, met het oog op waardecreatie op de lange termijn. Dit onderscheidt ons van investeerders die zich richten op de korte termijn. Het gaat om verder kijken dan economische cycli ‒ een strategie die onze portefeuille zeker ten goede is gekomen. Neem de transportsector tijdens de pandemie: terwijl veel beleggers zich toen terugtrokken uit tolwegen vanwege de onzekerheid, besloten wij juist te investeren. We accepteerden kortetermijnvolatiliteit omdat we erop vertrouwden dat het verkeer uiteindelijk zou herstellen. Die keuze heeft zich uitbetaald en ons geholpen om de markt te verslaan. Ons succes is mede te danken aan onze ervaring. We investeren sinds 2004 wereldwijd in infrastructuur, waarbij we verschillende economische cycli hebben meegemaakt en deals voor onze klanten konden sluiten met aantrekkelijke risico-rendementsverhoudingen.”
Waarom denk je dat transportinfrastructuur “een toonaangevende markt in 2025 en daarna” zal zijn?
“Transport vormt een integraal onderdeel van het dagelijks leven. Recente data laten zien dat mensen meer reizen dan ooit, op sommige vlakken zelfs meer dan voor de coronapandemie. Tegelijkertijd stuwt de elektrificatie van transport de vraag naar laadinfrastructuur, zowel op parkeerplaatsen als langs snelwegen. Daarnaast zorgt de explosieve groei van online winkelen en wereldhandel voor druk op de logistiek, havens en luchthavens. Toeleveringsketen moeten worden gemoderniseerd, of ze nu via het spoor, de luchtvaart of de weg lopen. Als APG hebben we alleen al dit jaar in twee Spaanse bedrijven op het gebied van mobiliteit geïnvesteerd, en de energietransitie biedt nog meer van dit soort kansen.”
En waardoor kan jouw voorspelling gelogenstraft worden?
“Deze trends zijn afhankelijk van robuuste infrastructuur en toeleveringsketens. Om aan de stijgende mobiliteitsvraag te voldoen, is een aanzienlijke capaciteitsuitbreiding nodig. Daarbovenop komen nog de uitdagingen die klimaatverandering met zich meebrengt, zoals de recente overstromingen in Spanje, en de energietransitie. Bij APG pakken we dit aan met wat wij ‘vermogensbeheer 2.0’ noemen. Dit betekent dat klimaatverandering en macro-economische risico’s centraal staan in onze langetermijnstrategie.”
Transport, de sector waarop jij je richt, staat min of meer gelijk aan CO2-uitstoot. Hoe kun jij als investeerder eraan bijdragen dat deze sector zijn CO2-uitstoot vermindert?
“De CO2-uitstoot van transport heeft onze hoogste prioriteit. Zo breiden we onze investeringen in laadvoorzieningen voor elektrische voertuigen uit. Hoewel de opkomst van EV’s uitdagingen kent, zien we een enorm groeipotentieel. Daarnaast stimuleren we veranderingen in de luchtvaart, zoals het verduurzamen van bepaalde activiteiten op Brussels Airport. Verder richten we ons op het terugdringen van CO2-uitstoot van onder meer parkeergarages, spoorwegen, havens en wegen.”
Werkt APG hierbij ook samen met andere partijen? De activiteiten op de luchthaven van Brussel en het vliegverkeer daar vormen natuurlijk maar een druppel op een gloeiende plaat.
“Absoluut. Onze samenwerkingen moeten leiden tot een sneeuwbaleffect. Er bestaat geen activiteit die eigenhandig de klimaatuitdaging oplost, maar we willen andere investeerders inspireren om grootschalige innovaties te ondersteunen. En door onze betrokkenheid te tonen, hopen we ondernemers aan te moedigen nieuwe oplossingen op de markt te brengen.”
Welke invloed zal de terugkeer van Trump naar het Witte Huis, en dan met name zijn dreigement van hoge importtarieven en terugtrekking uit het klimaatakkoord van Parijs, betekenen voor wereldwijde investeringen?
“Toeleveringsketens zouden worden verstoord, wat waarschijnlijk inflatie gaat veroorzaken. Maar het kan ook kansen bieden, zoals het versterken van Europese productie in strategische sectoren die gekoppeld zijn aan de energietransitie. Dit sluit aan bij de aanbevelingen van Mario Draghi om de Europese concurrentiekracht te versterken. Het financieren van innovatieve bedrijven zal zowel overheids- als privaat geld vereisen.”
Jouw collega Jan-Willem Ruisbroek zei ooit dat investeren in infrastructuur werk is waar technische kennis van het infrastructuurproject, zoals een tolweg, samenkomt met de financiële aspecten van zo’n project. Wat is er volgens jou belangrijk bij het voorbereiden en sluiten van een deal?
“Bij een deal komt inderdaad veel kijken: financiele, commerciele, technische en juridische aspecten kunnen allemaal hun weerslag hebben op de investering. En vergeet de emotionele kant niet. Emotionele intelligentie (EQ) is cruciaal om samenwerking te bevorderen, je aan te passen aan veranderende situaties en processen te beïnvloeden, zowel intern als extern. Ons werk gaat verder dan spreadsheets, om het zo maar eens te zeggen.”
Je werkt nu acht jaar bij APG. Wat is er in die tijd veranderd?
“Toen ik in 2016 begon, bestond ons team voornamelijk uit Nederlanders. Ik was een van de eerste internationale medewerkers. Nu zijn we veel diverser. Onze portefeuille is verdrievoudigd ‒ van 10 miljard euro naar bijna 30 miljard euro ‒ wat ons een van de vijf grootste infrastructuurinvesteerders ter wereld maakt. Ook onze focus is veranderd. We investeren nu in impactbeleggingen en richten ons op megatrends zoals de energietransitie, digitalisering en verstedelijking. Dit zich ontwikkelende mandaat zorgt ervoor dat ons team groeit en ons tempo van investeren versnelt.”
Wie is Carlo Maddalena?
• Studeerde magna cum laude af in Internationale Economie & Management aan de Bocconi Universiteit in Milaan.
• Senior portfoliomanager infrastructuur bij APG sinds 2016.
• Eerder werkzaam in infrastructuur-private equity in Londen en Parijs.
Portefeuille
• Transportinvesteringen: meer dan 12 miljard euro.
• Totaal infrastructuurportefeuille: 27 miljard euro.
Prestaties transportinvesteringen
• IRR: meer dan 11 procent (gerealiseerd en niet-gerealiseerd) sinds de start van de portefeuille.