APG-initiatieven bekroond met prestigieuze PBM Communicatieprijzen

Gepubliceerd op: 19 mei 2016

APG spant zich in om deelnemercommunicatie te verbeteren om daarmee het pensioenbewustzijn onder deelnemers te vergroten. Op donderdag 19 mei was de prijsuitreiking van de PBM Communicatieprijzen. Twee initiatieven van APG vielen in de prijzen, één won later ook de hoofdprijs.

 

Het betrof een videoconcept bij SPMS in de categorie deelnemercommunicatie (dat later ook de hoofdprijs won) en het financiële planningsinstrument bij de Waterschappen in de categorie werkgevercommunicatie. De communicatieprijzen werden uitgereikt op een event van Pensioen Bestuur & Management, een onafhankelijk magazine en informatieplatform in de branche. APG ziet de prijzen als erkenning voor de gekozen communicatiestrategie. Daarin staat ondersteuning aan sectoren en werkgevers bij pensioencommunicatie en begrijpelijk en relevant communiceren met deelnemers centraal.

 

SPMS – winnaar PBM Communicatieprijs categorie deelnemercommunicatie

Voor SPMS, het pensioenfonds voor medisch specialisten, is door APG samen met Blue Billywig een nieuw videoconcept gelanceerd: SPMS Update. Hiermee worden deelnemers op interactieve wijze geïnformeerd over actuele pensioenonderwerpen. Tijdens de video krijgen deelnemers op een aantrekkelijke en op hen toegesneden wijze informatie aangeboden. Via aanklikbare buttons kunnen ze bijvoorbeeld zelf bepalen wat ze te zien krijgen of direct feedback geven in de video. Inmiddels maakt de helft van de deelnemers al gebruik van SPMS Update. Bovendien vindt 86% de aangeboden informatie begrijpelijk. Daarmee zijn de doelstellingen ruimschoots behaald.

 

Waterschappen – winnaar PBM Communicatieprijs categorie werkgevercommunicatie

De Waterschappen vielen met de pilot ‘Werk en Geld, goed geregeld?!’ in de prijzen. Het succes van dit project is bepaald door de unieke samenwerking tussen A&O Fonds Waterschappen, APG en MijnGeldzaken.nl. Medewerkers krijgen laagdrempelig inzicht in de financiële situatie op zowel korte als lange termijn. De financiële gevolgen van keuzes in zowel werk en privé zijn inzichtelijk gemaakt. Indien gewenst kan online advies ingeroepen worden bij een onafhankelijke adviseur. Ruim 500 medewerkers deden mee aan de pilot. Van de gebruikers vindt 85% dat de tool meerwaarde biedt, omdat men meer inzicht krijgt in de toekomstige financiële situatie. 83% zou de tool in de toekomst nogmaals gebruiken en meer dan 50% geeft aan actie te hebben ondernomen naar aanleiding van het gebruik van MijnGeldzaken.nl. Via het A&O-fonds waterschappen wordt het instrument vanaf komende zomer dan ook aangeboden aan alle medewerkers in de sector.

 

Edwin van der Reijden directeur Sectormanagement bij APG:  “Deze succesvolle pilot bewijst dat sectoren en werkgevers zeer belangrijke kanalen zijn om medewerkers te bereiken over hun arbeidsvoorwaarde pensioen.”

 

Raoul Willms, directeur Marketing, Communicatie en Distributie bij APG: “Wij hebben de ambitie om pensioen voor deelnemers relevanter en begrijpelijker te maken en hen zo te enthousiasmeren over pensioen. Een goed inkomen voor later spreekt iedereen aan. Door gebruik te maken van innovatieve marketing- en communicatietechnieken zetten we daarin grote stappen. We zijn dan ook zeer trots op deze PBM communicatieprijzen. Voor ons reden om op de ingeslagen weg verder te gaan.”