APG meest aantrekkelijke werkgever in financiële sector

Gepubliceerd op: 5 juli 2024

APG is de meest aantrekkelijke werkgever in de financiële sector. De pensioenuitvoeringsorganisatie laat hiermee sectorgenoten als De Nederlandsche Bank (DNB), Rabobank, NN en ING achter zich. Als het om de totale private sector in Nederland gaat, dan behoort APG tot de top 10 beste werkgevers van Nederland.

 

Dit blijkt uit het Employer Brand Onderzoek van Randstad. Het onderzoek maakt duidelijk hoe werknemers werkgevers zien, ervaren en waarderen. Op de vraag 'Zou je voor APG willen werken?' zegt 35,1 procent ‘ja’. APG scoort hiermee binnen de financiële sector het hoogst, gevolgd door DNB (31,6 procent) en Rabobank (29,9 procent). Ook binnen de totale private sector in Nederland gooit APG met dit percentage hoge ogen en neemt plek 7 in. APG laat alleen de bedrijven ASML, Damen, De Efteling, KLM, Philips en GE voor.

Goede score op werk-privébalans
APG scoort onder meer goed op de drijfveren werk-privébalans en werkinhoud. Andere factoren die zijn gemeten, zijn onder meer salaris, doorgroeimogelijkheden en werksfeer. Vooral de groep 45- en 64-jarigen vindt APG een aantrekkelijke werkgever; 41,6 procent noemt APG als bedrijf waar ze graag voor willen werken. Meer dan een derde (34,4 procent) van de 25-44 jarigen vindt APG een aantrekkelijke werkgever. Onder jongeren (18-24 jarigen) is dit percentage overigens een stuk lager, namelijk 11,6 procent. “Wij zijn trots op onze 4.300 vaste en flexibele medewerkers die zich elke dag inzetten voor het pensioen van 4,5 miljoen mensen in Nederland, in een leefbare wereld. En we zijn dan ook enorm blij met deze erkenning. Dat betekent overigens niet dat we stilzitten. Wij blijven werken aan een inclusieve werkomgeving, waarin iedereen zichzelf kan zijn én waarin unieke kwaliteiten worden omarmd”, aldus Jurriaan Spoel, Head of Talent Sourcing bij APG. Irma Bousardt, adviseur Arbeidsmarktcommunicatie bij APG, ziet kansen om de bekendheid van APG onder jongeren te vergroten. “We werken hard aan de bekendheid van APG als aantrekkelijke werkgever, waarbij wij ons onder meer met het Instagramkanaal apg.life ook richten op de jongere doelgroep. Vooral binnen onze afdelingen IT, Data en Change is er veel vraag naar talent. Daar spelen we ook met onze campagnes op in.”

Salaris belangrijkste drijfveer
Uit het onderzoek blijkt in het algemeen dat het aanbieden van een aantrekkelijk salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden de belangrijkste drijfveer is als het gaat om het kiezen van een nieuwe werkgever. Toch voldoen werkgevers op dit gebied niet aan de verwachtingen van werknemers. Daar staat tegenover dat de onderzochte bedrijven beter presteren op niet-materiële kanten van de werkomgeving, zoals interessant werk en baanzekerheid. Dit laat zien dat, ondanks het feit dat werknemers vaak kritisch zijn op de hoogte van het salaris en de secundaire arbeidsvoorwaarden, er andere aspecten zijn die dat compenseren. Vrouwen vinden een fijne werksfeer (78 procent) en een goede werk-privébalans belangrijker (70 procent) dan mannen (respectievelijk 68 procent en 62 procent). Een significant verschil is te zien in de wens van een interessante functie-inhoud: die is voor hogeropgeleiden een stuk belangrijker (70 procent) dan voor middenopgeleiden (46 procent) en lageropgeleiden (32 procent). Respondenten van 55 jaar en ouder hechten meer waarde aan de financiële stabiliteit van de werkgever (55 procent) dan jongeren (42 procent).

 

Kijk hier voor alle (algemene) onderzoeksresultaten.

Bekendheid
De bekendheid van het grote publiek met APG is laag, zo blijkt uit het Employer Brand Onderzoek van Randstad. APG bekleedt in de ranglijst met werkgevers in de financiële sector de 22ste positie. Slechts 18,6 procent van de ondervraagden kent de pensioenuitvoerder. Klein lichtpuntje: de bekendheid van APG groeit wel, vorig jaar was dat percentage namelijk nog 15,7 procent. Rabobank (92,8 procent) voert de lijst aan, gevolgd door ING (92,5 procent) en ABN    AMRO (91,8 procent).

 

Onderzoek
Randstad presenteert jaarlijks het Employer Brand Onderzoek. Onderzoeksbureau Kantar peilde in opdracht van Randstad de mening van ruim 12.570 werkende Nederlanders van 18 tot 67 jaar over de 150 grootste profit en non-profit werkgevers in ons land. APG staat op plek 7 in de ranglijst private sector. De erkenning is gebaseerd op de positieve percepties van medewerkers over de werk-privébalans, baanzekerheid en werkinhoud.