Om klaar te zijn voor het nieuwe pensioenstelsel, zet APG de komende jaren volop in op digitalisering. Een nieuwe tijd dus, die vraagt om nieuwe medewerkers. Goede en gekwalificeerde mensen met een specialisatie in digitalisering. En dat valt op een krappe arbeidsmarkt niet mee. Weten ook Peter Strikwerda, Head of Digitalization & Innovation AM, en Rein Heddema, directeur HR, die zijn gestart met een nieuwe wervingscampagne.
Die krappe arbeidsmarkt, de zogeheten war on talent, is één van de uitdagingen waar APG voor staat. De lage (naams)bekendheid is een extra uitdaging. Binnen de sector is APG erg bekend, maar daarbuiten (en zeker op het gebied van Digital en Data) veel minder. Daarom moet voor het werkgeversmerk APG ‘extra inspanning geleverd worden’. Daarbij veranderen het zoekgedrag, de wensen en behoeftes bij kandidaten ook nog eens snel.
Al die uitdagingen samen worden nu met de nieuwe wervingscampagne te lijf gegaan. Peter Strikwerda, Head of Digitalization & Innovation AM legt uit: “Dit is een strategische verandering. De grootste make or brake voor APG is de komende vijf jaar – minstens – om talent te binden en te boeien. Mensen zijn immers de kern van onze strategie executie. Deze campagne geeft ons de kans om een plek in te nemen op de arbeidsmarkt en die mensen te vinden. Om te laten zien dat we geen stoffig pensioenbedrijf zijn. Hier gebeuren dingen waar high tech bedrijven hun vingers bij af kunnen likken. Maar wel met het signatuur van het pensioenbedrijf dat we zijn.”
Nog even terug naar de uitdagingen en de krapte op de arbeidsmarkt. Staat APG er heel slecht voor?
Strikwerda: “Het begint allemaal met laten zien dat we een inspirerend bedrijf zijn. Want als je niet gezien wordt, gebeurt er niks. Daarbij komt nog eens dat een digitaal talent van rond de dertig jaar wereldwijd uit minstens zeven banen kan kiezen. En slechts 6 procent is actief op zoek naar ander werk. Dan moet je wel met iets goeds komen, wil je de aandacht trekken.”