Minister Carola Schouten voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen was maandagmiddag, in aanloop naar de Pensioen3daagse, op bezoek bij Pensioen Schoonmaak en APG in Amsterdam. Reden voor het bezoek was de presentatie van een innovatieve chattool. Hiermee kan Pensioen Schoonmaak in de toekomst in meer dan honderd talen en laagdrempelig contact onderhouden met de deelnemers.
In het kort
- De Pensioen3daagse staat in het teken van duidelijke deelnemerscommunicatie.
- Het deelnemersbestand van Pensioen Schoonmaak bestaat uit meer dan honderd nationaliteiten. Een groot deel heeft een migratieachtergrond.
- De Vertaaltool helpt deelnemers correspondentie van Pensioen Schoonmaak zelf te lezen en te begrijpen
- De app is in nauwe samenwerking ontwikkeld met de GroeiFabriek, de innovatiehub van APG.
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) brengt tijdens de Pensioen3daagse (een initiatief van Wijzer in geldzaken, dat onderdeel is van het ministerie van Financiën) op 7, 8 en 9 november het onderwerp pensioen extra onder de aandacht. En dan specifiek professionele en duidelijke deelnemerscommunicatie. Het is een onderwerp dat Pensioen Schoonmaak na aan het hart ligt. “Gelet op de multiculturele achtergrond van onze deelnemers – schoonmakers en glazenwassers – is begrijpelijke taal voor ons echt een uitdaging. Maar het is ook een uitdaging die wij niet uit de weg gaan. Door slim gebruik te maken van technologische ontwikkelingen kunnen wij onze deelnemerscommunicatie op een betaalbare manier verbeteren”, legde uitvoerend bestuurder Tarik Uçar van Pensioen Schoonmaak uit aan minister Schouten.
Digitale communicatie
Als eerste stap verplichtte Pensioen Schoonmaak twee jaar geleden de werkgevers om de e-mailadressen van hun werknemers met het fonds te delen. Uçar: “Digitale communicatie is een speerpunt in ons communicatiebeleid. Op deze manier kunnen we onze deelnemers effectief bereiken.”
Die gedachtegang speelt ook een rol bij de ontwikkeling van innovaties. “Wij hebben te maken met meer dan honderd verschillende nationaliteiten. Een groot deel van onze deelnemers heeft een migratieachtergrond en een klein pensioen van gemiddeld 1.600 euro per jaar. Het bereiken van deze deelnemers om over pensioen te praten, is vanwege taalbarrières dus vaak nog lastiger dan het überhaupt al is. Terwijl duidelijke communicatie zeker in de overgang naar het vernieuwde pensioenstelsel echt nodig is”, aldus Uçar.
Vertaaltool in meerdere talen
Daarom ontwikkelde Pensioen Schoonmaak in samenwerking met de GroeiFabriek, APG’s innovatiehub, een prototype van een vertaalapp. Hiermee kan het fonds snel en effectief in verschillende talen communiceren met de deelnemers. “We willen dat iedereen onze website en brieven begrijpt. Informatie kan vinden. En de juiste pensioenkeuzes maakt. Dit is soms lastig. Want niet iedereen spreekt dezelfde taal. Hoe mooi zou het zijn als taal geen barrière meer zou zijn en iedereen in hun moedertaal kan worden geïnformeerd? Dat was de uitdaging die we samen wilden aangaan. En dat is gelukt”, zegt Uçar.
Meer dan honderd talen
Zo kunnen deelnemers via de tool een brief van Pensioen Schoonmaak scannen, laten vertalen, versimpelen en laten voorlezen. “Uit onderzoek blijkt dat de deelnemers moeite hebben met de Nederlandse taal. Daar schamen ze zich voor. Eigenlijk hebben ze geen idee waar informatie start en eindigt. Dus primair draait de app om de vertaling. Het helpt de deelnemers om onder meer de brieven die ze van Pensioen Schoonmaak krijgen, te lezen en te begrijpen”, vertelt innovator Rob Tillmann van APG. Hij legt uit dat de app in eerste instantie vier talen bevat, namelijk Nederlands, Pools, Turks en Engels. Dit kan snel worden opgeschaald naar meer dan honderd talen. “We zien dat het werkt, de app neemt echt drempels weg. Ze snappen nu wat er wordt bedoeld. Dat brengt een twinkeling in de ogen van de deelnemers, prachtig.”