APG tekende onlangs namens zijn pensioenklant ABP voor de aankoop van euNetworks, een pan-Europese leverancier van glasvezelinfrastructuur. In plaats van particulieren hebben zij grote bedrijven als klant. Wat is eigenlijk het verschil tussen glasvezel voor de Googles van deze wereld en voor consumenten? En waar ligt nog groei voor de glasvezelmarkt? We vragen het Laurens-Jan Sipma (Senior Portfoliomanager Infrastructure bij APG).
Iedereen heeft weleens gehoord van termen als 4G en 5G, maar bij glasvezel voor de zakelijke markt zijn heel andere elementen belangrijk. Bijvoorbeeld dat de verbinding nooit maar dan ook nooit wegvalt. De afgelopen jaren zagen een forse groei in de vraag naar data. Verschillende ontwikkelingen wijzen erop dat die vraag alleen maar verder zal toenemen, verwacht Sipma. Dat heeft ook gevolgen voor de markt voor glasvezelverbindingen.
euNetworks is actief in de markt voor glasvezel van en naar bedrijven. Wat kenmerkt deze vorm van glasvezel?
“Het soort glasvezel dat euNetworks aanbiedt zit in het hogere segment. Het gaat om een soort van hogesnelheidslijnen van glasvezel die grote datacenters verbinden in steden als Amsterdam, Parijs en Frankfurt, en tevens in steden in Scandinavië, Zuid- en Midden-Europa. Van deze verbindingen maken onder meer multinationals, banken en ‘hyperscalers’ (grootschalige aanbieders van onder meer cloud-diensten) gebruik. Deze grote klanten verwachten een bepaald serviceniveau wat betreft snelheid, betrouwbaarheid en veiligheid. euNetworks kan dat niveau garanderen omdat zij een eigen hoogwaardig netwerk beheren.”
Kunnen huishoudens in de toekomst ook zo’n soort glasvezelverbinding verwachten?
“De vraag is of dat nodig is. De verbindingen die wij als huishoudens hebben, zijn al behoorlijk stabiel en van hoge kwaliteit. Helemaal als je het vergelijkt met de kabel- en koperverbindingen die we voorheen hadden. De beschikbaarheid en snelheid van glasvezel voor huishoudens zullen in de toekomst nog wel verder verbeteren, maar het netwerk dat grote bedrijven nodig hebben is toch van een ander niveau. Zij hebben soms een wel driedubbele achtervang nodig. euNetworks voorziet een klant bijvoorbeeld van een glasvezelroute van A naar B. Tegelijk bieden ze alternatieve routes over een heel ander traject dat deze klant ook afneemt. Zo weet het bedrijf zeker dat er altijd een verbinding bestaat tussen datacenter A en B, ook als een van de routes onverhoopt uitvalt. Dat komt overigens niet vaak voor, dus je kunt je wel voorstellen wat voor zekerheden deze grote bedrijven inbouwen om over vier verschillende routes naar hetzelfde datacenter te beschikken. Daar komen wel navenante kosten bij kijken, en die lonen niet de moeite voor huishoudens.”
APG wordt, namens ABP, een directe aandeelhouder van euNetworks en zal het bedrijf ondersteunen bij de verdere ontwikkeling van hun strategische visie. Wat houdt dat precies in?
“Als team Infrastructuur bij APG investeren we direct in bedrijven, zonder dat er een andere fondsmanager tussen zit. Zo krijgen we directe zeggenschap in de raad van commissarissen en kunnen we mede de strategie bepalen. Het is niet zo dat wij van APG op de stoel van het management gaan zitten. Dat moet je vooral z’n gang laten gaan, want daar zit immers de meeste kennis van het bedrijf. Wij brengen de financieel-strategische knowhow en kennis mee die we hebben opgedaan bij soortgelijke bedrijven in ons portfolio, waar vaak vergelijkbare vraagstukken spelen rond strategie, governance, financiering en regulering. Zo hebben we een joint venture opgezet met KPN genaamd Glaspoort, dat huishoudens voorziet van glasvezelverbindingen, en ook één in Polen met Orange Poland.”