De Wet toekomst pensioenen trad ruim twee jaar geleden in werking. In die korte tijd is het pensioendebat flink opgelaaid. De bevlogen pensioenexpert en -econoom Anne Laning pakt hierin zijn rol. Hij roept de sector op hetzelfde te doen. “Ga in gesprek.”
De pensioensector kent veel stakeholders. Van sociale partners, uitvoerders en de politiek tot toezichthouders. Wat is hun specifieke rol, hoe kijken zij aan tegen de sector, hoe zien zij én spelen zij in op het vernieuwde stelsel? In de rubriek Krachtenveld doen de partijen hun verhaal.
Laning ziet het als zijn missie om misverstanden en onwaarheden over pensioenen te weerleggen, vooral via LinkedIn. Zijn aanpak is inhoudelijk en analytisch. Hij rekent scenario’s door, deelt inzichten en probeert via toegankelijk taalgebruik het bredere publiek te bereiken.
Ben jij daarmee de luis in de pels van criticasters?
“Zo zie ik mijzelf niet. Ik duid, weerleg feitelijke onjuistheden en stel kritische vragen. Niet meer, niet minder. En begrijp mij niet verkeerd, iedereen mag een mening hebben. Maar de juiste feiten moeten daarbij wel worden verteld. Er zijn namelijk ook mensen die misbruik maken van de zorgen die er leven bij deelnemers als het gaat om de invoering van het vernieuwde stelsel. Dat vind ik niet correct, en dat deel ik vervolgens onderbouwd met mijn volgers op onder meer LinkedIn.”
Komt dat aan?
“Bij sommige mensen wel, bij anderen niet. De discussie gaat over ratio, maar ik ontdek dat mensen die in de weerstand zitten, niet met ratio zijn te overtuigen. Het lijkt over ratio te gaan, maar de emotie is doorslaggevend. Daar moeten we als sector iets mee. Op de platformen waarop ik mijn meningen op een rationele manier deel, is dat lastig. Maar fondsen kunnen daarin wel een rol spelen. Nodig mensen uit voor een gesprek. Wat zit je dwars? Wat zijn de zorgen? Zolang er emotie in het spel is, blokkeert dit de ratio. Dus die emotie moet er eerst uit.”
Ervaar jij voldoende steun in die missie?
“Nee. De sector mengt zich te weinig in het publieke debat. Een gemiste kans, we doen onszelf daarmee tekort. Er is namelijk best wel wat kritiek te horen en te lezen. Bovendien wordt er veel misinformatie gedeeld. De sector is echter niet gewend om veel te communiceren. Er zijn jaren geweest dat we alleen één keer per jaar het Uniform Pensioenoverzicht (UPO) verstuurden. Toch verdient de huidige tijd een andere kijk. Beschouw de deelnemer nou eens als een klant die goed, gedegen en accuraat wil worden geïnformeerd. Ontwikkel een app waar je 24/7 je pensioenoverzicht kunt inzien. En creëer een serieuze storyline, waarin moeilijke en ingewikkelde termen worden vermeden. Denk en communiceer niet in instrumenten, maar ga na wat je echt moet vertellen.”