Karin van Baardwijk van Robeco is een van de belangrijke vrouwelijke leiders in de Nederlandse financiële sector. Hoe is zij op die positie beland? Wat is in haar ogen het belang van gendergelijkheid in het bedrijfsleven? En hoe gaat zij om met haar mentorrol? In een interview tijdens het APG Talks-event geeft zij de antwoorden en deelt zij haar visie op diversiteit en inclusie.
Ruim zeventien jaar is Karin van Baardwijk actief voor Robeco, Ze werkte in verschillende functies en klom op tot ceo. “Dat ik een vrouw ben, is niet de reden dat ik nu ceo ben van Robeco”, zegt zij. “Nee, de energie die je erin steekt, het harde werken en de kwaliteiten zijn relevant en hebben mij op deze positie gebracht.” Karin refereert in het gesprek met Katherine Kucherenko van APG aan haar carrièrepad. “Sommigen hebben mij in 2005 zien binnenkomen en via verschillende rollen zien groeien naar mijn huidige positie. Dit is voor hen het bewijs dat onze organisatie capabel is om (vrouwelijk) talent te ontwikkelen.”
Hobbels wegnemen
Maar dit vraagt wel iets van een organisatie, weet Karin. “Je moet talent volgen, hobbels wegnemen, met ze in gesprek blijven, ze ontwikkelen en de kansen bieden.” Daar hoort ook mentoring bij. “Ondersteuning is nodig, gedurende de hele carrière van iemand. Ook ik ontwikkel mijzelf nog keer op keer, met behulp van anderen. Heel belangrijk, mentoren houden je scherp en brengen nieuwe inzichten.” Zelf pakt ze die mentorrol ook nadrukkelijk op en stimuleert ze als topvrouw de ontwikkeling van haar collega’s. “Maar het voelt soms wel zwaar om een rolmodel te zijn. Iedereen kijkt toch naar je, naar wat goed is en wat niet.”
Gelijke kansen
De rode draad in het gesprek tussen Karin en Katherine is het bevorderen van diversiteit, gelijke kansen en inclusiviteit. Robeco hecht hier veel waarde aan, stelt Karin. “Onder meer omdat de kwaliteit van onze dienstverlening ermee samenhangt. Wij zijn een wereldwijde organisatie met een divers klantenbestand uit verschillende regio's. We willen ons zo goed mogelijk kunnen inleven in onze klanten en streven daarom naar een organisatie die net zo divers is als onze klanten zijn. Het is dan ook niet een thema waarover we even een mening moeten hebben en dat je afvinkt, zo van; we’ve ticked the box. Nee, D&I is een kernwaarde van onze strategie.”
Bekijk het hele interview hier.