“We zoeken digitaal talent dat ook maatschappelijk relevant wil zijn”

Gepubliceerd op: 23 december 2021

Om klaar te zijn voor het nieuwe pensioenstelsel, zet APG de komende jaren volop in op digitalisering. Een nieuwe tijd dus, die vraagt om nieuwe medewerkers. Goede en gekwalificeerde mensen met een specialisatie in digitalisering. En dat valt op een krappe arbeidsmarkt niet mee. Weten ook Peter Strikwerda, Head of Digitalization & Innovation AM, en Rein Heddema, directeur HR, die zijn gestart met een nieuwe wervingscampagne.

 

Die krappe arbeidsmarkt, de zogeheten war on talent, is één van de uitdagingen waar APG voor staat. De lage (naams)bekendheid is een extra uitdaging. Binnen de sector is APG erg bekend, maar daarbuiten (en zeker op het gebied van Digital en Data) veel minder. Daarom moet voor het werkgeversmerk APG ‘extra inspanning geleverd worden’. Daarbij veranderen het zoekgedrag, de wensen en behoeftes bij kandidaten ook nog eens snel.

Al die uitdagingen samen worden nu met de nieuwe wervingscampagne te lijf gegaan. Peter Strikwerda, Head of Digitalization & Innovation AM legt uit: “Dit is een strategische verandering. De grootste make or brake voor APG is de komende vijf jaar – minstens – om talent te binden en te boeien. Mensen zijn immers de kern van onze strategie executie. Deze campagne geeft ons de kans om een plek in te nemen op de arbeidsmarkt en die mensen te vinden. Om te laten zien dat we geen stoffig pensioenbedrijf zijn. Hier gebeuren dingen waar high tech bedrijven hun vingers bij af kunnen likken. Maar wel met het signatuur van het pensioenbedrijf dat we zijn.”

 

Nog even terug naar de uitdagingen en de krapte op de arbeidsmarkt. Staat APG er heel slecht voor?
Strikwerda: “Het begint allemaal met laten zien dat we een inspirerend bedrijf zijn. Want als je niet gezien wordt, gebeurt er niks. Daarbij komt nog eens dat een digitaal talent van rond de dertig jaar wereldwijd uit minstens zeven banen kan kiezen. En slechts 6 procent is actief op zoek naar ander werk. Dan moet je wel met iets goeds komen, wil je de aandacht trekken.”

Bij APG gebeuren dingen waar high tech bedrijven hun vingers bij af kunnen likken

En wat wil APG exact bereiken?  
Heddema: “Dat talenten zien dat we bezig zijn met de financiële toekomst van de helft van het aantal huishoudens van Nederland. Ik weet zeker dat het mensen aanspreekt dat we bezig zijn met een pensioenrevolutie die in slow motion wordt uitgevoerd. Dat ze denken: ik kan overal wel coderen, maar ik wil maatschappelijk relevant zijn in een omgeving waar ik mezelf kan zijn en niet struikel over de regels. APG moet ook een plek zijn waar mensen zich kunnen ontwikkelen. We worden een great place to learn. Daar doen we de medewerker een plezier mee, maar zeker ook onszelf. Wij hebben hun ontwikkeling nodig.”  

Wie is de concurrent?
Strikwerda: “Het punt is dat je die niet kunt aanwijzen, ze zitten overal. We concurreren met de hele financiële sector en met alle bedrijven die meer datagedreven willen worden. Talent heeft dus een grote vijver om uit te vissen.”

 

Hoe steken we dan uit boven alle anderen die digitaal talent zoeken?
Strikwerda: “Wij zoeken mensen die met data kunnen werken, die impact willen maken, die zich willen ontwikkelen en die een balans zoeken tussen werk en privé. Mensen die zien dat wat op onze gevel staat een maatschappelijk verschil maakt. En wij bieden hen een fijne werkomgeving, veiligheid en ruimte voor ontwikkeling. Voor snel of groot geld moet je niet bij ons zijn.”

 

Bij digitaal denken we al gauw aan IT. Is dat ook de hoek waarin jullie zoeken?
Peter: “Ook IT, maar zeker niet alleen. De digitale bekwaamheid die bij deze digitale transformatie van APG hoort, zit straks in het hele bedrijf. Van een dataspecialist tot een medewerker van het klantcontactcentrum of een portfoliomanager. De klassieke scheiding tussen business en IT verdwijnt. We hebben verbindingsofficieren nodig. Een goede dataspecialist die de techniek van de data snapt, maar ook kan praten met een HR-specialist of een portfoliomanager. Dus je krijgt straks binnen APG hyperspecialisten en mensen met een T-profiel die over van alles kunnen praten. Uiteindelijk werken we nu of over een paar jaar allemaal met data. Daar ontkomen we niet aan.”