Thijs Knaap bij BNR over het nut van engagement en de gestegen olieprijs

Gepubliceerd op: 5 april 2023

Het nieuws dat het Braziliaanse ministerie van Arbeid bierbrouwer Heineken op een zwarte lijst dreigt te zetten, toont eens te meer het nut van engagement aan. Dat zegt Thijs Knaap, hoofdeconoom bij APG, in het programma Zakendoen op BNR Nieuwsradio.

De reden achter het dreigement is dat Heineken en het Braziliaanse AmBev werken met een transportbedrijf dat zijn werknemers slecht behandelde. “Als mensen zich afvragen waar ESG (beleid op gebied van milieu, maatschappij en ondernemingsbestuur, red.) precies goed voor is, dan kan ik nu deze casus erbij halen,” aldus Knaap in het programma. “Je moet als belegger zorgen dat niet alleen de bedrijven waarin je investeert zich goed gedragen, maar ook hun toeleveranciers, om zo te voorkomen dat bedrijven in dit soort situaties terechtkomen.” Hij vindt dan ook dat Heineken mag worden aangesproken op de mistanden bij een lokaal ingehuurd bedrijf. Anders leidt het tot de prikkel dat grote ondernemingen bepaalde activiteiten uitbesteden aan kleinere bedrijven waarvoor ze geen verantwoordelijkheid hoeven te dragen. “Dat is geen goed systeem.”


Olie

Het gesprek in het beleggerspanel van Zakendoen ging verder onder meer over de huidige olieprijs. Die steeg met 8 procent nadat het oliekartel Opec+ maandag aankondigde een miljoen vaten olie per dag minder te produceren. Knaap: “De volatiliteit is heel hoog, want nog niet zo lang geleden gold er nog een negatieve prijs voor Amerikaanse vaten olie. Die stijging van 8 procent klinkt indrukwekkend, maar moet wel worden gezien ten opzichte van de koers die al een tijd dalende is, en komt nu redelijk overeen met de gemiddelde olieprijs van de afgelopen maanden. Er is dan ook nog geen reden om met een jerrycan naar het tankstation te rennen.”


Luister hier de hele uitzending.