De transitie naar het vernieuwde pensioenstelsel is de grootste verandering ooit voor de pensioensector in Nederland. APG staat met acht fondsklanten dan ook voor een enorme uitdaging. “Naast dat we onze systemen en processen aanpassen, zorgen we er ook voor dat elke medewerker zich goed voorbereid voelt op de veranderingen”, zegt Cindy Zieltjens, HR-expert bij APG. “Dit doen we met een gestructureerde aanpak voor verandering en opleiding, in nauwe samenwerking met de business.”
Het opleidingsprogramma startte met het verzamelen van kennis en inzichten van de directies van de betrokken bedrijfsonderdelen. "We vroegen hen: wat moet welke medewerker op welk moment weten?" zegt Zieltjens. Dit resulteerde in een lijst van ‘must-haves’ die op het eerste oog cruciaal waren voor de transitie. Vervolgens gingen we dit toetsen bij de afdelingen die direct met de nieuwe processen en systemen aan de slag zouden gaan. Het was meteen een leermoment voor ons, zegt Zieltjens. “Want iedereen wilde eigenlijk alles leren. Vanuit zorgvuldigheid werd de opleidingslijst steeds langer en verloren we het eigenlijke doel uit het oog. Het opleiden moest wel behapbaar blijven voor de organisatie en collega’s. We moesten echt focussen op de belangrijkste zaken. Het was daarnaast essentieel dat de opleidingen niet te theoretisch waren, maar goed toepasbaar in de praktijk.” Het resultaat is een doordacht en gefaseerd plan waarbij afdelingen die de meeste impact ervaren, zoals Pensioenuitvoering, een grote rol speelden bij de inhoudelijke toetsing.
Opleidingsplan
Volgens Zieltjens is het creëren van een solide basiskennis het belangrijkste uitgangspunt. "Wij leveren een opleidingsplan dat alle noodzakelijke leerinterventies bevat, de doelgroepen en een planning. Met dit opleidingsplan kunnen medewerkers zich continu ontwikkelen in vaardigheden, kennis en gedrag die de wetgeving, maar ook nieuwe processen en systemen, van ons vragen", legt ze uit. Dit gebeurt zowel voor, tijdens als na de transitie. "Door het transitieschema van de verschillende fondsen te volgen, kunnen wij borgen dat elke medewerker op tijd is opgeleid. En we hanteren daarbij het just-in-time-principe. Medewerkers worden opgeleid vlak voordat ze het geleerde gaan toepassen in hun dagelijks werk. Daarmee wordt het grootste leereffect bereikt, wordt er effectief omgegaan met resources en verkleinen we het risico op het moeten herhalen van het geleerde."