APG levert duurzame batterijtreinen voor metropoolregio Berlijn

Gepubliceerd op: 5 januari 2022

Alpha Trains, een leasemaatschappij voor passagierstreinen en locomotieven waarin zowel APG (voor pensioenfonds ABP) als PGGM (voor onder meer Pensioenfonds Zorg en Welzijn) een belang hebben, heeft een contract gesloten voor de levering van 31 batterijtreinen. Hiermee zal  treinverkeer tussen Berlijn en de Poolse grens worden verduurzaamd.

 

Het betreft een leasecontract met Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) waardoor NEB vanaf 2024 zijn dieseltreinen voor personenvervoer op dit traject kan vervangen.De aandeelhouders van Alpha Trains zien dit als een belangrijke bijdrage aan de verdere verduurzaming van het treinverkeer in Europa. APG is voor de helft eigenaar van Alpha Trains, PGGM Infrastructure Fund heeft een significant minderheidsbelang.


Door de inzet van de 31 Siemens Mireo batterijtreinen wordt jaarlijks naar verwachting 4,4 miljoen liter diesel bespaard. Dit vertaalt zich in een CO2-reductie van 11.000 ton per jaar, gelijk aan het jaarlijkse verbruik van ruim 16.000 Nederlandse huishoudens.

Als gevolg van de ontwikkelingen van batterijtechnologie in het vervoer wordt de praktische toepassing van batterijtreinen steeds doeltreffender. De nieuwe treinen worden elektrisch aangedreven via de bovenleidingen op het traject waardoor tegelijkertijd de batterijen worden opgeladen. Ook worden er drie nieuwe laadpunten voor treinen aangelegd op de trajecten. De stroom op de bovenleidingen van het traject zal volledig groen zijn waardoor de treinen CO2 neutraal opereren.

 

Daarnaast wordt de energie die vrijkomt bij het remmen opgeslagen. Op delen van het traject waar geen bovenleiding is, wordt overgeschakeld op de batterijen. Hiermee kunnen de treinen een afstand van ongeveer 90 kilometer overbruggen.  Op trajecten waar het spoor slechts deels geëlektrificeerd is zijn batterijtreinen een direct alternatief voor dieseltreinen. De Siemens Mireo treinen bieden 128 zitplaatsen,  inclusief staplaatsen is er ruimte voor circa 180 passagiers per trein.

 

Inmiddels zijn de batterijtreinen besteld bij Siemens Mobility. De leaseovereenkomst met Duitse Niederbarnimer Eisenbahn geldt voor vierentwintig jaar. Met de aanschaf is een significante investering gemoeid, die deels uit eigen vermogen wordt gefinancierd en deels bestaat uit vreemd vermogen verschaft door een bankengroep met onder andere de Europese Investeringsbank.

 

Lees hier het volledige persbericht