Verdere uitrol van Nederlands glasvezel door APG en KPN

Gepubliceerd op: 7 december 2021

Glaspoort sluit nog eens 170.000 adressen in kleine Nederlandse dorpen en kernen versneld aan op glasvezel. Dat maakt Glaspoort, de joint venture tussen pensioenuitvoerder APG en telecomprovider KPN, vandaag bekend. Met de verdere vergroting van het bereik van Glaspoort is een extra investering van 85 miljoen euro gemoeid.

 

In maart van dit jaar werd bekend dat KPN en APG – uit naam van zijn pensioenfondsklant ABP - samen 1 miljard euro investeren om bijna 900.000 huishoudens en bedrijven in kleine kernen en meer afgelegen gebieden nog voor 2026 aan te sluiten op glasvezel. Hiertoe werd de joint venture Glaspoort opgericht, die afgelopen zomer van start is gegaan. Op dat moment werd het mandaat van Glaspoort ook verruimd met 70.000 adressen extra. Nu komen daar nog 170.000 aansluitingen bij, waardoor het bereik van de uitrol in 2026 bijna 1.15 miljoen Nederlandse adressen betreft.

 

Met de verdere versnelling van de uitrol is een investering -door APG, namens pensioenfondsklant ABP- van 85 miljoen gemoeid.

 

APG en KPN benadrukken het belang van toegang tot betrouwbaar en veilig internet. Voorbeelden zijn de recente ontwikkelingen rond Covid en het aanhoudende thuiswerkadvies. Daarnaast is het gebruik van glasvezel energiezuiniger dan van koper en draagt daarmee bij aan de energietransitie.

 

Door de samenwerking met ABP kan de uitrol van glasvezel in meer afgelegen gebieden worden versneld. Daarmee moet in 2026 bijna 80% van de adressen in Nederland kunnen beschikken over het snelle glasvezel.

 

Glaspoort heeft een open netwerkstrategie. Dat betekent dat het netwerk ook toegankelijk is voor andere operators dan KPN. Eindgebruikers kunnen daardoor een telecombedrijf naar keuze selecteren. Dat bevordert de concurrentie en innovatie in Nederland.