Met de komst van ChatGPT vindt Artificial Intelligence (AI) plots zijn weg naar de huiskamer van de ‘gewone’ burger. AI is mainstream geworden. En de hele wereld stort zich erop. Wat betekent dit voor de financiële dienstverlening? Gaat het de manier van beleggen veranderen? Welke impact heeft het op klantcontact? En: is onze samenleving ethisch en juridisch eigenlijk wel klaar voor kunstmatige intelligentie? In deze reeks gaan we met experts van binnen en buiten APG op zoek naar de antwoorden.
In deel 4: Ron Jongen, innovator bij de GroeiFabriek van APG.
Hoe zou Roy Amara naar ChatGPT hebben gekeken, als hij nog had geleefd? De gewezen Amerikaanse onderzoeker en wetenschapper werd vooral bekend door de wet die er naar hem is vernoemd en die over het effect van nieuwe technologieën gaat. Volgens Amara heeft de mens de neiging om te óverschatten wat de impact van innovaties is op de korte termijn (tussen nu en twee jaar), maar ónderschatten we de impact op de lange termijn (tussen nu en vijftien jaar).
Niet gek dus, dat Ron Jongen, innovator bij de GroeiFabriek – het innovatielab van APG – direct de bewuste wet aanhaalt als hij het heeft over de razendsnelle ontwikkelingen op het gebied van AI. Want door de vloedgolf aan wereldwijde aandacht voor ChatGPT en alle afgeleiden, lijkt het perspectief soms wat in het gedrang te komen, vindt Jongen. “Kijk, zoals het een enthousiaste innovatieafdeling als de GroeiFabriek betaamt, zijn wij er ook meteen ingesprongen. We zijn er nog steeds druk mee, maar juist bij zo’n fenomeen als dit is het goed om het hele blikveld in kaart te brengen. En je niet direct te laten verblinden door de imponerende techniek.”
Om met Amara te spreken: overschatten we inderdaad de impact van AI op de korte termijn?
“Laten we vooropstellen dat regeneratieve AI (hierbij is de techniek achter kunstmatige intelligentie in staat iets nieuws te creëren op basis van bestaande data, red.) met ChatGPT echt een bizar grote sprong heeft gemaakt. Ja, de techniek ís imposant. En het kan ontzettend veel kansen bieden. Maar er is ook een andere kant: risico’s, kinderziektes door nog nieuwe techniek, onjuist gebruik van AI. Om een goede inschatting te maken van de impact van AI op de wereld, moet je ook die kanten belichten en bestuderen. Dat bedoel ik dus met het blikveld in kaart brengen. Daar zijn we druk mee bezig.”
En wat zijn jullie bevindingen?
“In ieder geval dat de échte oplossingen die AI voor de pensioensector kan bieden – waar we ons bij APG en de GroeiFabriek natuurlijk mee bezighouden – waarschijnlijk nog wel een tijdje op zich laten wachten. We zijn na de introductie van ChatGPT direct begonnen met een zogeheten exploratie: de techniek vanuit verschillende kanten bekijken. En op basis daarvan bepalen: wat kan het? Hoe ontwikkelt het zich? En wat kunnen we nu al en wat over vijf jaar?”
Mede dankzij ChatGPT wordt AI in rap tempo in steeds meer sectoren professioneel ingezet. Vanwaar de verwachting dat het de pensioensector pas over zo’n lange tijd helpt?
“Voor de duidelijkheid: APG gebruíkt nu al vormen van AI. Dus het is niet zo dat we pas over twee jaar eens gaan kijken wat kunstmatige intelligentie voor ons kan betekenen. Maar we worden als pensioenuitvoerder – terecht – zwaar gereguleerd. We beheren in naam van onze pensioenfondsklanten heel veel geld van heel veel deelnemers. Onze dienstverlening naar al die mensen moet dus helemaal kloppen. AI kan ontzettend veel, maar is niet feilloos. Het bevat fouten en is soms nog biased. En ja, de techniek ontwikkelt zich ook verder, maar we moeten er zeker van zijn dat het veilig is om het te gebruiken – en dat is momenteel nog niet zo.”
Je hebt het ook over onjuist gebruik van AI. Is dat ook een risico voor de pensioensector?
“Je verlaagt een drempel. Zo is het nu ontzettend eenvoudig om binnen een paar seconden een juridische klachtenbrief op te laten stellen. Je wilt natuurlijk niet dat mensen dat massaal gaan inzetten om bepaalde wet- en regelgeving te dwarsbomen of trajecten onnodig te vertragen.”