De Wet toekomst pensioenen (Wtp) zorgt ervoor dat APG zijn dienstverlening moet aanpassen. De introductie van de verbindingsfunctie is daarvan een voorbeeld. Hiermee vult APG de noodzakelijke koppeling in tussen de pensioenadministratie en vermogensbeheerpartijen. Zo kan APG de collectieve beleggingsrendementen vertalen naar persoonlijke pensioenvermogens en naar collectieve vermogens van en voor de deelnemers van de aangesloten fondsen.
Door de nieuwe verbindingsfunctie verandert de route die de binnenkomende pensioenpremie aflegt. “Via koppelstukken, de zogenoemde Capital Transfer-modules, is er een directe lijn tussen pensioenuitvoering en vermogensbeheer”, legt business manager Wouter Köbben van APG uit. Zo kan APG de persoonlijke en collectieve vermogens, de in- en uitstroom van premies en uitkeringen en de kasstromen van de toekomstige uitkeringen per cohort omzetten in de benodigde informatie voor de vermogensbeheerder. Vervolgens gaat de vermogensbeheerder - dat kan APG Asset Management zijn, maar ook een externe vermogensbeheerder - dat collectief beleggen.
De rendementen van die collectieve beleggingen worden maandelijks via toedeelregels toegewezen aan de verschillende collectieve fondsvermogens, en aan het persoonlijke pensioenkapitaal van iedere deelnemer. “Het zijn dus twee informatiestromen: de informatie die de vermogensbeheerder nodig heeft om de collectieve portefeuille te kunnen managen en de informatie die pensioenbeheer nodig heeft om de persoonlijke en collectieve vermogens te kunnen administreren”, aldus Köbben.
Coördineren, regisseren en realiseren
Hij is drie jaar geleden bij APG binnengekomen en heeft de verbindingsfunctie – die is ingebed in de afdeling Pensioenuitvoering - van de grond af aan opgebouwd. “Het doel van deze functie is het coördineren, regisseren en realiseren van de informatiebehoefte en -stroom tussen vermogensbeheer en pensioenbeheer. De Wtp, waarin deelnemers persoonlijke pensioenpotjes hebben, vraagt om specifieke informatie-uitwisseling en meer samenwerking tussen vermogens- en pensioenbeheer”, verklaart Köbben.
Inmiddels zijn drie fondsen over op het vernieuwde stelsel. Hij benadrukt dat daarin echt om andere informatie wordt gevraagd dan in het huidige stelsel. Köbben: “Bij ons Klant Contact Center krijgen collega’s bijvoorbeeld vragen van deelnemers over hun persoonlijke vermogen. ‘Waarom stijgt het persoonlijke pensioenpotje van mijn buurman wel en dat van mij niet?’ Wij zorgen via de verbindingsfunctie dan voor de juiste informatie en uitleg.”