Actuele kwesties op het gebied van economie, (verantwoord) beleggen, pensioen en inkomen: iedere week geeft een expert van APG een helder antwoord op de vraag van de week. Deze keer: macro-econoom en expert strateeg Charles Kalshoven over de vraag hoe de Nederlandse overheid zich moet voorbereiden op minder brandstofaccijnzen.
We gaan massaal over op de elektrische auto. Momenteel rijden er volgens de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland op de Nederlandse wegen ruim 427.000 volledig elektrische personenauto’s en ruim 256.000 plug-in hybrides (auto’s die zowel een brandstofmotor aan boord hebben als een elektromotor gekoppeld aan een accupakket). Op een totaal van ruim 9 miljoen auto’s in Nederland is dit aantal weliswaar nog gering, maar de stijging van het aandeel elektrische personenvoertuigen is stevig. Ter vergelijking; in 2020 was nog geen 1 procent van het aantal auto’s op de Nederlandse wegen een EV-voertuig. De groei heeft voordelen. Immers, EV-auto’s stoten geen uitlaatgassen uit, zoals auto’s met een brandstofmotor dat doen. Maar aan de andere kant; de overheid loopt door de opmars van het aantal EV-rijders wel meer en meer brandstofaccijnzen mis.
Het is een ontwikkeling die in meer landen speelt, en die wereldwijd leidt tot de vraag: hoe bereiden overheden zich voor op minder brandstofaccijnzen? In de Amerikaanse staat Texas hebben ze inmiddels maatregelen genomen. Eigenaren van elektrische auto’s worden daar, omdat ze geen brandstof tanken, vanaf 1 september aangeslagen voor een bedrag van 200 dollar per jaar. Moeten we in Nederland ook dergelijke maatregelen nemen? “Nee”, zegt Kalshoven resoluut. “Het is een onverstandige maatregel. Het is slimmer om het gebruik te belasten.”
9 miljard
Kalshoven haalt aan het begin van het interview meteen de angel uit de discussie. “De Nederlandse overheid int jaarlijks 9 miljard euro aan brandstofaccijnzen. Dat is natuurlijk niet niks, maar op de keper beschouwd is dit slechts 1 procent van het bruto binnenlands product (bbp).” Kalshoven wil er maar mee zeggen dat we het ook niet moeten overdrijven. “Bovendien zijn die accijnzen ook niet van het ene op het andere moment verdwenen. De verbrandingsmotor bestaat echt nog wel even. Het bouwt langzaam af.”
Kalshoven pleit dan ook voor geen paniek. Maar, zegt hij ook, dat Nederland het in de toekomst moet stellen met minder accijnsinkomsten is een feit. “Als je dit binnen het domein vervoer wilt oplossen, dan zijn er enkele mogelijkheden. Een daarvan; je belast het elektrisch rijden. Niet via een jaarlijkse extra aanslag, zoals in Texas, maar bijvoorbeeld via rekeningrijden. Het voordeel hiervan is namelijk dat je het eerlijker verdeelt. De veelgebruiker betaalt meer.”