Wie zíjn die mensen die er bewust voor kiezen om in de pensioensector te gaan werken? Wat doen ze daar de hele dag voor jouw pensioen? En wat vinden ze leuk aan hun werk? We nemen je mee achter de schermen.
Stan Russell (30) is senior engagement manager bij Geldvinder. Samen met zijn team is het zijn missie om iedereen in Nederland financieel fitter te maken. “Persoonlijke financiën zijn nog steeds een beetje een taboe.”
Wat is Geldvinder?
“Een online financieel platform binnen APG, waarmee werkgevers hun medewerkers kunnen helpen om op een toegankelijke manier hun geldzaken te structureren en te verbeteren. Zie het als een online financiële coach. Gebruikers beginnen met een ‘fit-test’, die hun inkomsten en uitgaven, buffer en risico’s, vermogen en schulden, en pensioen in kaart brengt. Daar rolt een bepaalde ‘fit-score’ tussen 0 en 100 uit, die iets zegt over iemands financiële situatie. Het geeft een heel nauwkeurig beeld. Die score moet je niet zien als een conclusie, maar als een startpunt van waaruit je aan de slag kunt met financiële doelen. Het ene doel is makkelijker te behalen dan het andere, vaak pak je er meerdere tegelijkertijd aan. Omdat de financiële situatie van mensen nogal eens verandert, wil Geldvinder gebruikers op de lange termijn begeleiden.”
Wat is het belang van APG daarbij?
“APG is dit begonnen omdat het pensioenstelsel verandert. Het is niet meer one size fits all, mensen krijgen steeds meer inzicht in hun eigen pensioen. Dat is aan de ene kant goed, maar er komt ook meer verantwoordelijkheid bij kijken. APG vindt het belangrijk om klanten daarbij te helpen. Van alle vier financiële domeinen in Geldvinder scoren mensen het laagst op pensioen. Dat komt deels door onwetendheid. We willen duidelijke, betrouwbare informatie bieden waardoor deelnemers goede keuzes kunnen maken. Want verkeerde beslissingen nemen over financiële zaken kan schrijnende gevolgen hebben. Geldvinder is een start-up zonder winstoogmerk en zonder commerciële partners, dat is vrij uniek. De gegevens die je invult, worden dus ook niet gedeeld met externe partijen. Werkgevers kunnen zien wat hun medewerkers hebben ingevuld en waar dus de pijnpunten zitten, maar zien dat niet op individueel niveau. Tot nu toe is het een enorm succes. In het eerste jaar heeft zo’n 20 procent van de medewerkers van de organisaties waarmee we samenwerken gebruikgemaakt van het platform.”