Wanneer je als belegger een nieuwe investering op het oog hebt, wil je uiteraard weten wat voor vlees je in de kuip hebt. Om niet-beursgenoteerde ondernemingen als belegger te kunnen doorgronden, moet je er meestal naartoe. Alleen: dat is momenteel, door de pandemie, nogal lastig. Hoe gaat APG met die beperking om? PensioenPro had er een gesprek over met APG’s Chief Investment Officer, Peter Branner.
Over beursgenoteerde ondernemingen is veel informatie beschikbaar, alleen al omdat er bepaalde wettelijke vereisten zijn. Ook is er vaak al veel inschattingswerk gedaan door aandelenanalisten: professionals buiten de onderneming die – als ze hun werk goed doen – een onafhankelijk oordeel vormen over de vooruitzichten en het potentieel van het bedrijf of project.
Over niet-beursgenoteerde bedrijven is vaak veel minder informatie voorhanden. Daarom is het des te belangrijker dat je er als belegger naartoe gaat. Een investering kan er op afstand nog zo aantrekkelijk uitzien, als je op de werkvloer rondloopt of het management spreekt, kun je signalen oppikken die je op andere gedachten brengen.
Dichter bij huis
Nu veel vliegtuigen aan de grond staan en landen op slot gaan – zeker voor buitenlanders – moeten beleggers op zoek naar alternatieve manieren om een oordeel te vormen. In het interview met PensioenPro legt Branner uit dat APG dat op drie manieren doet.
De eerste manier: zoek het dichter bij huis. Als je in Nederland belegt, bijvoorbeeld in het glasvezelnetwerk van KPN, hoef je niet het vliegtuig in. Bovendien draagt zo’n investering bij aan de invulling van een bestaande ambitie van APG’s grootste pensioenfondsklant ABP: meer in Nederland beleggen.
De tweede manier voor APG om met de huidige reisbeperkingen om te gaan, is om de bestaande beleggingen in specifieke niet-beursgenoteerde ondernemingen uit te breiden door een groter belang te nemen in een bestaande onderneming of project. Een groot deel van de informatie die APG nodig heeft om de belegging te kunnen doen, is al in een eerder stadium verzameld. Een project of onderneming hoeft daarvoor niet opnieuw te worden bezocht. Het uitbreiden van bestaande beleggingen was bij APG overigens al een trend voordat corona om zich heen begon te grijpen, zo maakt Branner duidelijk. De reden laat zich raden: het drukt de kosten.
Data rooms
De derde manier die APG gebruikt om toch nieuwe niet-beursgenoteerde beleggingen te kunnen doen, is zogeheten digitale due diligence: het hele uitgebreide boekenonderzoek dat een serieuze kandidaat-koper doet voordat hij de definitieve beslissing neemt. Normaal gesproken vindt zo’n onderzoek plaats in een fysieke data room, in het land waar het bedrijf gevestigd is. Tegenwoordig worden die data rooms ook wel in digitale vorm aangeboden, waardoor reizen niet meer nodig is.
Alle drie de manieren om met de coronabeperkingen om te gaan, zijn trends die volgens Branner niet zullen verdwijnen. Tot op zekere hoogte hadden ze zich dus ook al ingezet, maar door Corona vinden ze versneld plaats.
Thuisvermaak
Uit het PensioenPro interview wordt ook duidelijk dat APG als belegger actief inspeelt op kansen die corona biedt. Zo stapte het al vroeg uit de aanbieders van cruiseschepen, om weer in te stappen op het moment dat de koersen zich op een dieptepunt bevonden – en de aandelen dus goedkoop waren geworden. Ook kocht APG vroegtijdig doe-het-zelfwinkelketens, aanbieders van thuisvermaak en exploitanten van vakantiehuisjes. Die actieve aanpak betaalde zich in 2020 maar ook in de afgelopen vijf jaar uit met een bovengemiddeld beleggingsrendement.