APG investeert in City ID

APG investeert in City ID

Gepubliceerd op: 16 september 2020

“Uiteindelijk zullen mensen weer gaan reizen”

 

Met de belegging in aparthotelketen City ID breidt APG zijn beleggingen in de hotelbranche verder uit. En dat terwijl juist deze sector veel last ondervindt van de coronacrisis. Robert Jan Foortse, hoofd European Property Investments: “We verwachten een nieuw segment in de markt te bereiken met wat je een geïnstitutionaliseerde Airbnb zou kunnen noemen.”

 

Vorige week kondigde APG aan in hartje Londen een aparthotel te gaan bouwen. Nu wordt er geïnvesteerd in de uitbreiding van aparthotels van City ID. Wat maakt dit hotelconcept zo interessant voor APG?

“Dit vult een leemte op in onze portefeuille en we geloven ook in de markt. We bezitten als vermogensbeheerder woningen voor een langdurig verblijf en hotels voor een of twee overnachtingen. Daartussenin zit echter ook nog een grote markt. Een markt die zich richt op gasten die accommodatie zoeken voor drie tot dertig nachten, met iets meer ruimte en meer voorzieningen. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om zelf een maaltijd te bereiden.
Aan deze doelgroep heeft ook een platform als Airbnb zijn groei te danken. Wij geloven dat veel mensen huiverig zijn om hun verblijf bij Airbnb te boeken. Wat krijg je voor woning, hoe schoon en hoe veilig is die, bij wie kan ik terecht als er iets is? Veel gasten vinden deze onzekerheden niet prettig. Wij hopen die doelgroep te kunnen bedienen met wat je een geïnstitutionaliseerde Airbnb zou kunnen noemen.”

De hotelportefeuille lijkt redelijk gevuld met CitizenM, The Student Hotel, Archer Hotels, Azora, de eerdere investering in City ID en de investering in twee Londense hotellocaties. Krijgen hotels niet te veel gewicht in de portefeuille?

“Nee hoor, de allocatie naar hotels is beperkt tot 7 procent van het Europese deel van onze vastgoedportefeuille. Voor de totale wereldwijde vastgoedportefeuille is dit 4 procent.
Met deze hotels verwachten we echt een nieuw segment in de markt te bereiken. Bij CitizenM ligt de focus op gasten die daar voor een of twee nachten verblijven. The Student Hotel is in eerste instantie opgezet als studentenhuisvesting, aangevuld met toeristisch en langduriger zakelijk verblijf. Met City ID kunnen we de grote groep mensen bedienen die zowel voor zakelijke als toeristische doeleinden langer wil blijven. Maar we zien ook dat deze kamers als tijdelijke woonruimte worden gebruikt door mensen die op de oplevering van hun nieuwe woning wachten, of hun eigen woning verbouwen.”


Desalniettemin: de hotelsector ondervindt veel last van de coronacrisis. Is het wel verstandig om in die sector te blijven investeren?

“Zoals bij al onze beleggingen kijken we ook hier naar de langere termijn. De wereld zal nooit meer helemaal hetzelfde worden als voor corona, maar ik geloof wel dat de situatie zich over een paar jaar gaat normaliseren. We voorzien nog steeds dat mensen weer gaan reizen. Ze zullen anders reizen dan voor corona, maar uiteindelijk zeker niet minder. Als ik naar mezelf kijk: voor corona was het gebruikelijk om voor een aantal meetings met onze investeringspartners in Londen op één dag heen en weer te vliegen. Meetings waarvoor we nu Teams gebruiken. Straks zal ik minder vaak naar Londen vliegen, maar mijn verblijf daar zal waarschijnlijk iets langer duren zodat ik bij alle partners langs kan gaan. Goed contact houden met onze managers en partners is cruciaal voor ons. Voor deze trips voorzien de hotels van City ID in een duidelijke behoefte. Ten slotte, bedenk ook dat de hotels die wij met dit geld gaan kopen eerst nog moeten worden (her)ontwikkeld. Ze zullen pas over 18 tot 36 maanden opengaan.”


APG trekt met deze belegging opnieuw samen op met een andere partij: het Australische pensioenfonds Aware Super. Waarom kiest APG voor die constructie?

“We werken graag met partners om onze portefeuille verder te kunnen diversifiëren. In dit geval werken wij samen met Aware Super, een grote institutionele vastgoedbelegger uit Australië, die wij al bij eerdere investeringen zijn tegengekomen. Aware Super is bezig om zijn vastgoedportefeuille te diversifiëren van een puur Australische naar een wereldwijd gespreide portefeuille zoals die van ons. Behalve door de aantrekkelijke propositie van de City ID aparthotels werd Aware Super ook aangetrokken door onze bemoeienis met City ID, mede gezien ons track record met citizenM en The Student Hotel.”


Duurzaamheid is een belangrijke pijler in het beleggingsbeleid van APG. Is dat ook nu het geval?

“Jazeker. Ons streven is om toekomstige hotelgebouwen in eigendom te krijgen. Zo krijgen we maximale zeggenschap over de verduurzaming. We leggen de lat op dat vlak hoog. Voor nieuwbouw is er natuurlijk meer mogelijk dan voor bestaande bouw, maar we streven op het gebied van duurzaamheid naar het maximaal haalbare. Aware Super deelt deze visie.”


Is al duidelijk waar City ID gaat uitbreiden?

“De eerste steden die we op het oog hebben zijn Amsterdam, Dublin en Londen. Ook andere mogelijkheden worden onderzocht. Bij City ID maken ze een rangschikking van de 50 meest aantrekkelijke steden. Dat zijn plaatsen die enerzijds een zakelijke doelgroep aantrekken, maar ook een toeristische trekpleister zijn. Denk bijvoorbeeld aan steden als Berlijn, Stockholm, Barcelona, Milaan, Wenen en Brussel.”

 

Benieuwd naar het persbericht? Dat lees je hier.