Actuele kwesties op het gebied van economie, (verantwoord) beleggen, pensioen en inkomen: iedere week geeft een expert van APG een helder antwoord op de vraag van de week. Deze keer: Thijs Knaap, hoofdeconoom bij APG, over de vraag welke impact het groeiende wagenpark op de Nederlandse economie heeft. “Dit brengt meer teweeg dan alleen fileleed.”
Het aantal auto’s in Nederland stijgt al decennia, maar het afgelopen jaar was daarin wel een hoogtepunt. Het wagenpark steeg met maar liefst 180.000 stuks tot 9,4 miljoen personenauto’s. Dat is een ongekend aantal, de jaren ervoor kwamen er ‘slechts’ zo’n 100.000 auto’s per jaar bij. Tien jaar geleden telde Nederland 8,2 miljoen personenauto's. Nu zijn we nog voor 2030 het land van de 10 miljoen auto’s. Dat baart zorgen, onder meer de ANWB trok aan de bel en zei in het AD dat Nederland de extra auto’s nog wel aan kan, maar niet in combinatie met uitgestelde wegwerkzaamheden. In 2023 was de filezwaarte – de lengte vermenigvuldigd met de duur van de file – 17 procent hoger dan in 2022 en ook 6 procent hoger dan in 2019, het jaar voordat corona uitbrak. Maar zijn die files het enige probleem voor de economie?
Van A naar B
“Laat ik beginnen met te zeggen dat de auto ons ver heeft gebracht. Die heeft gezorgd voor mobiliteit, voor het feit dat we ons makkelijk en relatief goedkoop van A naar B kunnen verplaatsen. Dat geeft een gevoel van vrijheid, ook omdat de auto een soort privéruimte is waar je zorgeloos de hoge noten van bijvoorbeeld Adele kunt meezingen”, aldus Knaap. Die autonomie en empowerment hebben er volgens hem voor gezorgd dat steeds meer Nederlanders een auto hebben aangeschaft. “Nederland telt nu meer dan één auto per twee inwoners. Dat is aan de ene kant natuurlijk goed voor de economie. Wij bouwen geen auto’s, maar assembleren ze bij VDL wel. Bovendien maken we in Nederland ook veel auto-onderdelen. Verder zijn we ook een beetje eigenaar van veel autofabrikanten, omdat we in ze beleggen.”
Maar, erkent de hoofdeconoom van APG, er zijn zaken te bedenken die veel beter voor de Nederlandse economie zijn dan auto’s. Ook omdat hij de negatieve effecten van het almaar uitdijende wagenpark kent. Onderzoeksbureau Panteia heeft in 2019 berekend dat de economische schade door files uitkwam op een bedrag tussen 1,2 en 1,5 miljard euro. “Natuurlijk, files kosten geld. Maar de simpele berekening van het aantal uren dat Nederlanders in de file staan keer het gemiddelde uurloon lijkt toch ook wel een overschatting. Bijvoorbeeld omdat mensen ook vaak vrijwillig in de file staan. Omdat ze het gewoon even fijn vinden om in de auto te zitten. Niet de ochtendstress van de kinderen naar school brengen, nee, lekker alleen in de auto naar een afspraak of kantoor. En ach ja, een file hoort erbij.”