Actuele kwesties op het gebied van economie, (verantwoord) beleggen, pensioen en inkomen: iedere week geeft een expert van APG een helder antwoord op de vraag van de week. Deze keer: Charles Kalshoven, macro-econoom en expert strateeg bij APG, of het begrotingstekort en de schuld van de Nederlandse staat te groot zijn.
Het begrotingstekort komt volgens De Nederlandsche Bank (DNB) dit jaar iets onder de 3 procent uit, terwijl de staatsschuld zich ruim onder de 60 procent bevindt. Dat tekort “is eigenlijk aan de hoge kant”, stelde Olaf Sleijpen, directeur monetaire zaken en financiële stabiliteit van DNB, tegenover BNR. Leeft Nederland nu te veel op de pof?
Evenwicht
“Eigenlijk wil je dat de begroting meeademt met de economie. In goede tijden zoals nu, met lage werkloosheid, zou je het liefst in de buurt van een begrotingsevenwicht zitten. Dat geeft ruimte om de begroting in een recessie te laten oplopen tot bijvoorbeeld 3 procent”, aldus Kalshoven. “Als het economisch slechter gaat, ben je als overheid meer kwijt aan onder meer uitkeringen, en gaan je belastinginkomsten omlaag. Daardoor loopt het begrotingstekort op, maar in goede tijden kan het weer zakken. ‘Automatische stabilisatoren’ noemen economen dat – het gebeurt vanzelf en dempt de economische golven een beetje. Maar dan moet je dus wel de begrotingsruimte hebben om mee te ademen. Anders moet je bezuinigen op het verkeerde moment, en maak je de recessie alleen maar erger. Het is daarom raadzaam om voor het begrotingsbeleid op langere termijn te sturen op een beperkt tekort, zodat je wat ruimte hebt voor magere jaren.”
Omdat het monetair beleid tegenwoordig in Frankfurt wordt bepaald voor de gehele eurozone, is begrotingsbeleid belangrijker geworden voor het remmen of stimuleren van de Nederlandse economie. “De effectiviteit van een stimulerend begrotingsbeleid is vooral groot in een laagconjunctuur (periode van tragere economische groei, red.). En helemaal als de rentes al zo laag zijn dat de Europese Centrale Bank moeite heeft de economie aan te zwengelen. Maar momenteel zijn zowel de rente als de inflatie hoog en zal de economie eerder moeten worden afgeremd dan gestimuleerd. Een overheidsstimulans is nu dus niet wenselijk.”
Loon-prijsspiraal
Een structureel begrotingstekort hoeft geen ramp te zijn, als het maar binnen de perken blijft, vervolgt Kalshoven. “Zeg dat de Nederlandse economie nominaal grofweg met 3,5 procent groeit, bestaande uit 2 procent inflatie en 1,5 procent groei. Als de overheid dan structureel een tekort heeft van 2 procent, dan stabiliseert de overheidsschuld zich op langere termijn iets onder de 60 procent. Dat percentage wordt algemeen als veilig beschouwd. Bij een hoog schuldniveau kan een land in de problemen komen wanneer de rente stijgt. In dat geval nemen rentebetalingen op de schuld fors toe, waardoor de schuld verder oploopt en er een vicieuze cirkel ontstaat. Vanaf welk schuldniveau die problemen precies ontstaan is lastig te zeggen, maar met het huidige schuldniveau in Nederland zitten we echt wel goed.”