Menu
Gepubliceerd op:
18 december 2025
In Nederland zien we onszelf graag als een vrij en tolerant land. Maar de cijfers vertellen een ander verhaal. Ons land staat wereldwijd in de Gender Gap Index 2025 van het World Economic Forum op plek 43, flink wat plekken lager dan in 2024. Hoe kan dat? En wat moet er gebeuren om echte vooruitgang te boeken? Daarover ging Katherine Kucherenko in gesprek met Emma Lok, directeur Communicatie en Strategie bij WOMEN Inc., in deze editie van APG Talks.
“Het is zonder twijfel een betere tijd dan ooit om vrouw te zijn”, zegt Lok. “Vrouwen vormen inmiddels de helft van de beroepsbevolking en zijn in het hoger onderwijs zelfs in de meerderheid.” Toch gaat de vooruitgang volgens haar traag. “We denken vaak dat we het goed doen, maar Nederland loopt achter. Dat wringt met ons zelfbeeld.”
Volgens Lok ligt de oorzaak niet alleen bij beleid, maar ook bij diepgewortelde overtuigingen. “We zien vrouwen nog steeds als primair verantwoordelijk voor zorg en huishouden, en mannen als kostwinner. Dat beïnvloedt salarissen, promoties en verwachtingen.” Het gevolg: vrouwen verdienen gemiddeld 14 procent minder dan mannen. En zwangerschapsdiscriminatie komt veel vaker voor dan gedacht. “34 tot 43 procent van de vrouwen ervaart dit.”
Wat moet er gebeuren?
Lok pleit voor structurele verandering op verschillende niveaus. “De overheid moet kinderopvang betaalbaar en toegankelijk maken. Ook helpt het om transparantiewetgeving over salarissen in te voeren om ongelijke beloning tegen te gaan.” Organisaties moeten volgens Lok een duidelijke visie op diversiteit en inclusie ontwikkelen, gekoppeld aan de kernstrategie. “Diversiteit levert binnen bedrijven betere besluitvorming en innovatie op. Maar het moet wel een structurele prioriteit zijn, geen politiek correcte bijzaak.”
Sinds 2022 geldt een wettelijk quotum voor vrouwen in topfuncties. Een stap vooruit, maar volgens Lok is een holistische aanpak cruciaal. “Werk niet alleen aan één beleid, maar aan een samenhangend geheel van maatregelen. Betrek leiderschap, HR, D&I-afdelingen én medewerkers. Inclusie is geen project, maar een cultuurverandering. Maak diversiteit en inclusie onderdeel van je kernstrategie. Vertel een authentiek verhaal waarom het belangrijk is voor jouw organisatie. En houd het aan als prioriteit voor de lange termijn.”
APG Talks
APG Talks is een nieuw initiatief waarin APG het gesprek aangaat met topmannen en -vrouwen over leiderschap, strategie en de veranderende wereld om ons heen.
Wil je meer weten over APG als werkgever?