De nieuwste iPhone. Een grotere flatscreen, met een nog scherper beeld. ‘Ultra-fast-fashion’ met 52 collecties in een jaar, gemaakt om kort te dragen. Als consument is het soms moeilijk de verleiding te weerstaan. En gretig koopgedrag is goed voor de economie. Maar we lopen ook steeds vaker aan tegen de grenzen van onze consumptiedrift. Waar liggen die grenzen? En wat levert al dat consumeren op? In deze reeks laten we mensen hier vanuit hún specifieke gezichtspunt naar kijken. Aflevering 2: het perspectief van Heleen van der Sanden, voormalig uitgever van Genoeg.
Meer doen met minder. Zo kun je de missie van kwartaalmagazine en internetplatform Genoeg omschrijven. Op het eerste gezicht klinkt dat gewoon als zuinig leven, maar als je met Heleen van der Sanden praat, blijkt al snel dat het om meer gaat dan dat – vrijheid, autonomie, solidariteit. Van der Sanden was zestien jaar lang uitgever van Genoeg (sinds 25 jaar de opvolger van de illustere ‘Vrekkenkrant’), waarvan ze zo’n tien jaar ook de hoofdredactie en vormgeving voor haar rekening nam. Onlangs verkocht ze het blad aan een nieuwe uitgever: Virtùmedia.
Wanneer heb je genoeg?
“Zelf vind ik het mooi om van de definitie in het woordenboek uit te gaan: genoeg is de balans tussen te veel en te weinig. En die balans is altijd in beweging – wat vandaag niet genoeg is, kan dat morgen wel zijn en andersom. Het antwoord op de vraag wanneer iets genoeg is, verschilt van persoon tot persoon. Als je een magazine over ‘meer doen met minder’ maakt, kun je dus geen houding aannemen van ‘wij weten wat goed is’. Als wandelen je lust en je leven is, kan een rugzak van honderd euro een basisbehoefte zijn. Voor iemand anders kan dat een overdreven grote uitgave zijn, maar diegene geeft misschien weer kapitalen uit aan schildersbenodigdheden. Genoeg stimuleert lezers altijd om hun eigen afweging te maken, voor hún specifieke situatie. Waar het om draait, is dat je bewust kiest voor wat belangrijk is voor jóu. En voor de rest: schrap de voor jou minder belangrijke dingen gewoon!