Laura Bas (27) is gespecialiseerd in het bereiken en behouden van jong talent en een voorvechter voor gendergelijkheid. Wat is in haar ogen het belang van gendergelijkheid in het bedrijfsleven? Hoe kijkt generatie Z aan tegen dit vraagstuk? In een interview tijdens het APG Talks-event geeft zij op deze en andere vragen de antwoorden.
Bas, zelf ook ‘zoomer’, weet dat haar generatie is opgegroeid in een tijd waarin beide ouders gelijkwaardige opleidingskansen hebben gehad, en vaak ook gelijkwaardig zijn opgeleid. “Dat geldt niet voor eerdere generaties, daar zie je dat vooral de vaders hebben gestudeerd en de moeders niet.” Bas wil er maar mee zeggen dat gen Z gewend is aan gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen. “Ook omdat wij vanaf jongs af aan zijn gestimuleerd om samen te werken in diverse groepen, en niet alleen met vrienden of vriendinnen.”
De loonkloof
Maar, zo stelt Bas, als jongeren het bedrijfsleven ingaan, dan zien zij in de managementlagen vooral mannen. “Heel verwarrend, omdat wij dat niet gewend zijn. Wij vragen ons dan ook meteen af hoe dat kan?” Bas doet een oproep aan bedrijven om het beter te doen. “Los de loonkloof op. Begeleid meer vrouwen naar de top. En roep dit niet alleen, maar maak er werk. Stel doelen en meet die doelen.”
Eigen ervaring; vele stereotypen
Bas vertelt in het interview met Katherine Kucherenko van APG Asset Management ook over haar eigen ervaringen, en over de vele stereotypen die zij nog altijd tegenkomt. “Als mannen en vrouwen starten met werken, dan is er gelijkheid. Maar zodra er kinderen komen, verandert dit. Ook voor onze generatie. Vrouwen voelen dan al snel de druk om parttime te gaan werken. Daar moeten we vanaf. Het is oké voor vrouwen om bewust een carrière te hebben en om te kiezen voor een fulltime baan.”
Bekijk het hele interview hier (in het Engels).