Wie zíjn die mensen die er bewust voor kiezen in de pensioensector te gaan werken? Wat doen ze daar de hele dag voor jouw pensioen? En wat vinden ze leuk aan hun werk? In 'De mens achter je pensioen', een serie op apg.nl, nemen we de lezer mee achter de schermen. Deze aflevering: functionaris gegevensbescherming Michel Nijhuis (63) van APG.
Wat vertel je aan jouw vrienden over wat je precies doet bij APG?
“Nou, ik praat met vrienden niet of heel algemeen over werk. Maar als het er toch over gaat, dan zeg ik dat ik erop toezie dat APG de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming, red.) goed toepast en naleeft. Ik adviseer de organisatie over risico’s bij gegevensverwerkingen en rapporteer daarover aan onze rvb en aan onze fondsen. Ik opereer onafhankelijk, als eenmansfractie binnen het bedrijf. Mijn rol is daarmee uniek binnen APG.”
Waarom is jouw werk zo belangrijk?
“De AVG is voor APG serious business. Logisch, want het is belangrijk dat iedereen weet hoe je verantwoord en veilig met persoonsgegevens omgaat. Zeker in een financiële organisatie, waarin we namens onze opdrachtgevers met gevoelige data van deelnemers, maar ook met die van onze collega’s werken. Dit terwijl de toegang tot die persoonsgegevens ontzettend veel mogelijkheden biedt op het gebied van dienstverlening op maat. Tegelijkertijd brengt dit voor APG een bijzonder grote verantwoordelijkheid met zich mee. Opdrachtgevers, werkgevers, deelnemers en medewerkers mogen er immers – terecht – op vertrouwen dat iedereen integer, zorgvuldig en vertrouwelijk met hun gegevens omgaat. Doen we dit niet, en komen gegevens op straat te liggen, dan kan dit grote gevolgen hebben. In de eerste plaats voor de personen achter die gegevens. Maar ook voor de reputatie van APG en de fondsen. Het kan er zelfs toe leiden dat we door de toezichthouder worden beboet. Als doemscenario zouden onze fondsen zelfs met een andere partij in zee kunnen gaan, waardoor we onze licence to operate verliezen. Dit willen we natuurlijk koste wat het kost voorkomen.”
Wat is er in de loop van tijd veranderd?
“Ik werk inmiddels zo’n 35 jaar voor APG, en daarvoor bij ABP. In die tijd is er in de organisatie en in de dienstverlening van alles aangepast. Draaide het voorheen veelal om de dossiers, tegenwoordig gaat het om de mens achter het dossier. Bovendien zie je in de loop van de tijd ook golfbewegingen: van decentraliseren naar centraliseren, van medewerker-generalist naar medewerker-specialist en van zelf doen naar uitbesteden. Dat is haast een cyclisch proces binnen APG.”