“Behoud is het nieuwe goud”

Gepubliceerd op: 11 oktober 2023

Werk anno 2023 is niet meer hetzelfde als pakweg 10 jaar geleden. Neem alleen al de krappe arbeidsmarkt, de toename van het aantal mensen dat kiest voor een flexcontract en de nieuwe generaties op de werkvloer. Ook APG wordt hierdoor gedwongen om anders naar werk te kijken. In de nieuwste APG Podcast gaan Gusta Timmermans (Founder Recruitment Builders), Mohamed Chaaibi (recuitment business partner bij APG) en Peter Korteweg (Senior Portfoliomanager Quant Equities APG Asset Management) in gesprek over de veranderende verwachtingen die kandidaten en APG over en weer van elkaar hebben. 

 

 “In mijn ogen is een goede kandidaat in de huidige tijd iemand die flexibel is en zich makkelijk kan aanpassen aan de veranderende omgeving. Neem de digitalisering, dat gaat zo snel. Dat raakt iedereen en daarop moet iedereen, vroeg of laat, anticiperen door bijvoorbeeld te investeren in de eigen ontwikkeling”, weet Mohamed.

 

Peter zegt te zoeken naar mensen die interesse hebben in beleggen, mensen die onderzoek kunnen doen, die kunnen programmeren. “Belangrijk daarbij; wij willen het beste team creëren en de kandidaat moet echt iets toevoegen aan het team.” Dat is een ‘switch’ in de aanpak. “Waar we vroeger de beste kandidaat zochten, kijken we nu naar de kandidaat die het team het beste aanvult”, legt Peter uit. Hij ondersteunt het met een voorbeeld. “Voorheen was 90 procent van de kandidaten man, en geen representatieve afspiegeling van de arbeidsmarkt. Kortom, lang niet alle talent solliciteerde bij ons. Daar hebben we hard aan gewerkt. Zo zijn de vacatureteksten aangepast om iedereen te bereiken.” Iets dat vruchten heeft afgeworpen, erkent Peter. “Ons team nu bestaat uit 13 nationaliteiten en de man/vrouw verhouding is vergelijkbaar met die van de universiteit. Die toegenomen diversiteit resulteert erin dat we in ons team diversere gesprekken hebben en betere discussies voeren.”

 

Schaap met de 5 poten
Het is een aanpak die de goedkeuring van Gusta kan wegdragen. “Ik zie continu wat er misgaat; veel organisaties willen het schaap met de 5 poten. Maar die bestaat niet meer. Zoek de persoon die het beste binnen het team past en kijk daarbij niet alleen naar een match op de harde eisen. De mens achter de sollicitant speelt tegenwoordig ook een rol.” Gusta heeft nog meer tips voor organisaties als APG. “Alles wat je aan de voorkant roept, moet je nakomen. Als je zegt dat kandidaten zich kunnen ontwikkelen, kunnen leren, dan moet dat ook zo zijn. Is dat niet zo, dan gaan mensen op den duur ‘lopen’.”

 

Het proces van de onboarding en pre-onboarding zijn daarbij heel belangrijk, weet Gusta. “Hoe komen mensen binnen? Hoe is de eerste dag? Maar ga ook daarna door met het begeleiden van de medewerkers in de eerste 100 dagen. Focus meteen op behoud, vanaf de eerste werkdag. Dat kost tijd en geld, maar het is de investering waard. Behoud is namelijk het nieuwe goud."

 

In de podcast, die hier (SoundCloud) en hier (Spotify) is te beluisteren, gaan Gusta, Mohamed en Peter verder in op onder meer de rol van de motivatiebrief, de selectieprocedure en de arbeidsmarktpositionering van APG. Mocht je naar aanleiding van deze podcast nieuwsgierig zijn geworden naar APG, of contact willen opnemen met APG, kijk dan op onze website werkenbijapg.nl.