Interview met bestuurder Ronald Wuijster over duurzame mobiliteit bij APG

Gepubliceerd op: 16 februari 2024

Hoe maak je als organisatie duurzame keuzes in je mobiliteitsbeleid? En voor welke dilemma’s kom je daarbij te staan? Hierover vertelt raad van bestuurslid Ronald Wuijster in een interview op de site van Anders Reizen.

 

Anders Reizen is een coalitie van ruim zeventig grote organisaties met een gemeenschappelijke ambitie: een gehalveerde CO2-uitstoot van zakelijk reizen in 2030 (ten opzichte van 2016). Hieronder vallen zowel het woon-werkverkeer als zakelijke (vlieg)reizen. De organisaties wisselen onderling kennis uit voor een duurzamer, goedkoper en gezonder mobiliteitsbeleid.

In een interview op Andersreizen.nl vertelt Ronald Wuijster dat duurzaamheid altijd al een integraal onderdeel was van APG’s beleggingsbeleid. Toch moesten ze zo’n vijf jaar geleden constateren dat APG zelf niet voldeed aan de duurzaamheidseisen die ze stellen aan hun beleggingen. Mede door de coronapandemie – waarbij thuiswerken en overleggen via Teams de norm was – en met Anders Reizen als een van de inspiratiebronnen, wordt nu een inhaalslag gemaakt.

 

Strenger reisbeleid

APG voerde verschillende aanpassingen in de bedrijfsvoering door. Als voorbeeld noemt Ronald Wuijster het aanscherpen van het reis- en parkeerbeleid. “We hadden vóór 2020 een soort rondreizend circus. Op de dagen dat de raad van bestuur vergaderde in Heerlen, ging een groot deel van de staf mee naar Heerlen. Later in de week kwam een groot deel van Heerlen terug naar Amsterdam om daar te vergaderen. In coronatijd hebben we gezien dat het anders kan. En nu reizen we niet meer iedere week heen en weer en gaat een groot deel ook via Teams. Daar maak je enorme winst mee.”

Medewerkers worden nu gestimuleerd om meer te reizen via het OV, de fiets te pakken of te gaan lopen. “De hoogste kilometervergoeding is voor wandelen of fietsen (23 cent).” Werknemers met een leaseregeling moeten kiezen tussen een volledig elektrische auto of een reisbudget.

Complexer

Voor internationaal zakelijk verkeer is sturen op duurzaamheid complexer, vertelt hij. “We kunnen niet alles op afstand controleren, dus moeten we vliegkilometers maken voor de beoordeling van onze beleggingen.” Bij internationale reizen heeft de trein de voorkeur en is vliegen alleen toegestaan als de reistijd meer dan vijf uur bedraagt. Bij elke reis wordt nagedacht over de noodzaak ervan en of een duurzamer alternatief, zoals vergaderen via Teams, ook mogelijk is. 

 

Lees het volledige interview op Andersreizen.nl